Kelayakan Cuti Bersalin Penjawat Awam Dinaikkan Kepada 490 Hari

LocalFamily & Parenting
9 Oct 2026 • 5:44 PM MYT
Siakap Keli
Siakap Keli

We’re a fast growing company with over 20 million page views per month.

Kelayakan Cuti Bersalin Penjawat Awam Dinaikkan Kepada 490 Hari

Kerajaan bersetuju menaikkan jumlah kelayakan cuti bersalin bagi penjawat awam daripada 360 hari kepada 490 hari sepanjang tempoh perkhidmatan menerusi Belanjawan 2027 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menerusi penambahbaikan itu, penjawat awam layak menikmati cuti bersalin sehingga maksimum 98 hari bagi setiap kelahiran, tertakluk pada jumlah kelayakan keseluruhan sepanjang tempoh perkhidmatan.

Dalam usaha menyokong keperluan penjagaan anak, kerajaan turut menyediakan peruntukan sebanyak RM20 juta bagi menambah baik pusat penjagaan anak di fasiliti kerajaan.

Newswav Malaysia Best News App

Newswav is an online content aggregator and obtains its content from different online sources. The content in the app do not belong to Newswav nor do they reflect the opinions of Newswav and its staff. Your use of this app indicates your understanding and acceptance of this information.

Newswav Sdn. Bhd. (201701008480 (1222645-M)) 2026 All Rights Reserved