Gaji Minimum Dinaikkan Kepada RM2,000 Mulai Jun 2027 – PM Anwar

LocalBusiness & Finance
9 Oct 2026 • 4:27 PM MYT
Siakap Keli
Siakap Keli

We’re a fast growing company with over 20 million page views per month.

Gaji Minimum Dinaikkan Kepada RM2,000 Mulai Jun 2027 – PM Anwar

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan kadar gaji minimum negara akan dinaikkan daripada RM1,700 kepada RM2,000 berkuat kuasa mulai Jun 2027.

Beliau berkata, langkah itu diambil bagi merapatkan jurang produktiviti dan upah pekerja, selain menangani tekanan kos sara hidup susulan kenaikan harga barangan.

Bagaimanapun, perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) dengan hasil jualan di bawah RM50 juta dikecualikan bagi memberi ruang kepada mereka menyesuaikan model perniagaan.

Menurut Anwar, pelaksanaan kadar gaji minimum baharu itu akan melibatkan lebih empat juta pekerja.

Pengumuman itu dibuat ketika pembentangan Belanjawan 2027 hari ini.

Newswav Malaysia Best News App

Newswav is an online content aggregator and obtains its content from different online sources. The content in the app do not belong to Newswav nor do they reflect the opinions of Newswav and its staff. Your use of this app indicates your understanding and acceptance of this information.

Newswav Sdn. Bhd. (201701008480 (1222645-M)) 2026 All Rights Reserved